Aktuality
České Budějovice mají nové telefoní číslo

Pobočka v Českých Budějovicích má od 18.4.2018 má další telefonní číslo, přes které je  možno objednávat.

Poznamenejte si : 569333146

18.4.2018
Mistrovství Mechaniků letos nebude

Vážení návštěvníci a přátelé festivalu, pro rok 2018, jsme se rozhodli festival Mistrovství Mechaniků vynechat. Není to konec, jen si letos dáme pauzu. Po minulých ročnících, jsme se rozhodli čas celého realizačního týmu složeného převážně z našich zaměstnanců, ušetřit a využít ve prospěch projektů, kterým jsme po zralé úvaze dali přednost.

Děkujeme za Vaši přízeň a Těšíme se na shledanou na Mistrovství Mechaniků 2019! Realizační tým Mistrovství Mechaniků

12.4.2018
Všechny novinky

Přestavba vozu

Krátké ohlédnutí za přestavbou vozu od členů Historic Racing Club Jihlava

Přestavba vozu

Krátké ohlédnutí za přestavbou vozu od členů Historic Racing Club Jihlava.

Na počátku celého projektu nebylo jasně řečeno, že se postaví závodní speciál na „vrchařské soutěže“, byla to spíše touha takové auto mít. Víc jsme koketovali s myšlenkou postavit hobby auto na takové to „víkendové“ ježdění. Tak jako tak jsme začali takový vhodný vůz shánět. V té době bylo jen pár inzerátů nabízející kloudné auto hodící se pro účely přestavby. Až se nám nakonec podařilo najít jeden kousek v Plzni.

Nebyl to žádný krasavec, technický stav odpovídal počáteční investici. Koroze na vozidle byla v pokročilém stavu. Ale i přes to všechno ve vozu dřímal potenciál, kterým vůz na sebe v náznacích upozorňoval při projíždkách. Požitek z výkonu 110ti kW motoru byl úžasný, ikdyž chvílemi vynechával jeden z válců.

Postupně jsme začli s přestavbou. Prakticky jsme celé auto do šroubku rozebrali. Po rozebrání zbyla jen holá karoserie. Vše se muselo vyvařit, díry zacelit a zkorodované části lemů blatníků vyříznout a nabodovat nové. Některé části jsme museli vyhodit rovnou do šrotu. 

V této části rekonstrukce se naše neochvějné rozhodnutí postavit hobby vůz začalo pomale ale jistě otřásat v základech. Po mohutných přesvědčovacích intervencích ze strany našeho dlouhodobého přítele Milana Zeleného (mistr LMBC 2013 ve třídě HA1 - 1300) a našich dalších kamarádů jsme nakonec rozhodli a začli jsme stavět vůz pro závody do vrchu.

Objednali jsme ochranný rám od společnosti OMP. Jeho montáž byla jen otázkou času a tím pádem by se dalo říct, že od této chvíle byl položen „základní stavební kámen našeho "vrchařského" speciálu.

KAROSERIE

Do holé a opravené karoserie jsme umístili ochranný rám, upravili jsme středový tunel, tak aby vzniknul dostatečný prostor pro usazení sportovní sedačky. Vyřízli jsme koš na rezervní pneumatiku a takto vzniklý otvor jsme překryli hliníkovým plechem. Později pak byla na toto místo namontována palivová nádrž s objemem 20 l.

Aby jsme co nejvíce snížili hmotnost, odřezali jsme zbytečné plechové profily, výztuhy a příčníky. Díly které zůstaly byly dodatečně odlehčeny odvrtáním. Původní střechu s okenním šíbrem jsme museli odřezat a nahradit ji celistvou střechou. Takto nachystanou karoserii převzal lakýrník, který vše pečlivě zakytoval, zabrousil a nakonec vše nastříkal bílou barvou.

Následovala montáž dveří a instalace nového čelního skla a zadního skla z makrolonu.Zářivě bílá karoserie byla nachystána na osazení komponentů.

PODVOZEK A BRZDY

Do karoserie jsme postupně začli montovat veškeré podvozkové díly - uložení stabilizátoru, předních ramen a zadní nápravy bylo usazeno do tvrdých sportovních silentbloků značky Strongflex. O odpružení vozu se stará sportovní podvozek od Weitec včetně krátkých pružin. Horní uložení typu Mc Pherson bylo vyrobeno na míru se seřiditelnými odklony. S podvozkem bylo namontováno také originální řízení bez posilovače. Brzdy jsme použili sériové, vepředu jednopístkové, kotouče značky Brembo, brzdové destičky Ferodo, zadní dvoupístkové, kotouče originál Opel a destičky seříznuté na polovinu značky Ferodo. Veškeré brzdové potrubí je vedeno vnitřkem auta stejně jako palivové potrubí a elektroinstalace k čerpadlu paliva.

MOTOR

Když už auto stálo na svých kolech, přišla řada na motor. Vůz pohání atmosférický čtyřválec C20XE s 16ti ventily o výkonu 110kW / 150HP se 195 Nm při 4800 ot/min. Motor byl kompletně rozebrán do posledního šroubku až samotný blok. Při rozebírání jsme zjistili mírně mázlé kluzné ložisko na klice na třetím válci. Vadu jsme odstranili výbrusem klikového hřídele. Kliková hřídel a hlava motoru (Coscast) byla odeslána k panu Vašourkovy na renovaci sedel ventilů, výměnu gufer, zalapování ventilových sedel a přebroušení klikové hřídele. Na hlavě bylo provedeno leštění sacích kanálů, přebroušení a snížení styčné plochy a slícování sacího potrubí se sacími otvory v hlavě, aby nedocházelo k brždění a zbytečnému víření nasávaného vzduchu a zároveň docházelo k lepšímu plnění.

Po všech těchto krocích byla hlava znovu připravená. Blok motoru se kompletně obrousil a natřel černou vypalovací barvou. Mohli jsme začít s instalací kluzných ložisek značky Glyco která byla použita pro uložení klikové hřídele, tak ojničního ložiska. Písty zůstaly originální, jen byly osazeny novými pístnímy kroužky značky Goetze. Až byl klikový mechanismus hotový, přišla řadu montáž hlavy, sacího koše, vany, vačkových hřídelů, rozvodů, vodní pumpy, setrvačníku, všech gufer, sběrného výfukového potrubí, sacího potrubí a dalších částí. Následovala montáž spojky značky LUK včetně vypínacího ložiska a přítlačného talíře a převodovky.

V motoru jsou namontovány iridiové zapalovací svíčky BRISK. Motor je mazán olejem Castrol s filtrem Mann filter.

Výfuk byla kapitola sama pro sebe, máme vyrobeny dvě verze, krátký, vyvedený pod dveřmi jezdce bez tlumiče a rezonátoru a druhý dlouhý vyvedený uprostřed pod zadním nárazníkem osazený rezonátorem (Suzuki) bez tlumiče.

PŘEVODOVKA

Převodovka byla namontovaná originální 5ti stupňová, manuální s označením F20. Po spojení s motorem, zbývalo zavěsit na své místo v karoserii. Po usazení přišly na řadu poloosy.

INTERIÉR

„Závoďák“ už byl z venku v podstatě hotový, ale vnitřek ještě zel prázdnotou. Montáž kompletní elektroinstalace zabrala poměrně dost času, naštěstí průchodky zůstaly netknuté a zapadly zpět na své místo.

Nejnáročnější část z celé elektroinstalce bylo natažení kabeláže k zadním světlům, a to z důvodu, že kabeláž byla vedena ve sloupcích a pod střechou až ke koncovým světlům. Nechtěli jsme aby kabely byly vidět. Usilí se vyplatilo a kabely se tímto způsobem podařilo nainstalovat.

Práce v interiéru vozu dále pokračovala v montáží palubní desky. Nechali jsme původní palubovou desku, zapojili jsme všechny digitální budíky, kontrolky a rychloměr, k našemu údivu dokonce znovu začli fungovat i palubní analogové hodiny :)

Na středovém panelu do prostoru na zvláštní vypínače jsme umístili spínače palivového čerpadla, stěračů a ruční spouštění větráku dodatečného chlazení.

Poté jsme pokračovali s montáží homologované sedačky OMP s příslušenstvím, včetně bezpečnostních šestibodových pásů a sportovního volantu.

Jak již bylo výše popsáno bylo nutné upravit některé části vnitřní karoserie, aby bylo možno sedačku namontovat se všemi nutnými prvky.

Posed jezdce musel býl seřízen hned po montáži sportovního volantu o menším průměru značky GT2i. Bezpečnostní pásy značky RSS, zadní uchycení pásů přes ramena byly uchyceny na trubkovém rámu mezi zadními tlumiči. Ostatní uchycení je zavěšeno do předchystaných ok na příčníkách a poboku sedadla.

Baterii spolu s bezpečnostním vypínačem jsme umístili vpravo místo sedadla spolujezdce. Hned vedle ručního hasícího přístroje. V prostoru kufru byla namontovaná hliníková palivová nádrž, která je napojena na palivové čerpadlo. Rozvod paliva je uložen v panceřových trubičkách, který vede kabinou až do motorové sekce.

PRVNÍ NASTARTOVÁNÍ

Asi ta nejzajímavější a nejvíc očekávaná chvíle, na kterou jsme mysleli už od samotného začátku přestavby i při všech těch hodinách dřiny. První nastartování je nejočekávanějším a zároveň nejobávanějším okamžikem.

Těšili jsme se na tu chvíli, kdy jsme se smíšenými pocity, s touhou, nedočkavě otočili klíčkem od zapalování a poprvé nastartovali.

Samozřejmě ono to první nastartování nebylo „první“. Při samotném procesu nastartovaní se objevili drobné problémy, které úspěšnému spuštění motoru bránili. Spíš jsme si to způsobili sami naší nedočkavostí a při touze vše urychlit, jsme nedostatečně provedli kontroly některých systémů. Nicméně to opravdu byly drobnosti. Po jejich odstranění už opravdu nebránilo nic v tom, aby byl motor nastartován.

Ten krátký moment napětí od chvíle, když se zatajeným dechem otočíte klíčkem, sepne se elektrický obvod a startér začne otáčet klikovým hřídelem motoru. Indukovaný proud procházející svíčkami nad válci zažehne palivovou směs a motor vykoná svůj první pracovní cyklus. Celé to trvá 2-3 sekundy a zároveň také celou věčnost. Když pak ale motor naskočí, všechny ty nahromaděné obavy z Vás najednou spadnou a dostaví se radost a euforie.

Je to skvělý pocit, když slyšíte lahodný zvuk seřízeného dvoulitrového motoru, jeho výkon který burácí pod bílou kapotou, cítíte všechny ty příjemné vibrace, které skrze karoserii proudí Vaším tělem. Kůže se Vám zježí a Vy si v duchu vzpomenete na každou součástku, kterou jste měli v rukách, která je teď někde uvnitř a je součástí tohoto „nádherného mechanického představení“.

Ano byl to báječný zážitek, na který si častokrát rádi vzpomeneme.

POLEPY A VZHŮRU NA TRAŤ !

Po sestavení celého vozu, ladění výkonu a testovaní jízdních vlastností vozu a některých komponent, jsme přijmuli navržený vzhled od našeho hlavního sponzora společnosti coraHB, který byl speciálně připraven pro náš speciál a nechali ho takto polepit.

Nyní by se dalo říct, že jsme byly hotovi. Celá přestavba trvala 3 dlouhé roky, ale stála za to !

POUŽITÉ ZNAČKY V ZÁVODNÍM SPECIÁLU

Moog, Filtron, OMP, GT2i, Ferodo, Brembo, Strongflex, Denso, Weitec, LUK, Bosch, RSS, Glyco, Goetze, Castrol, Mann filter a další...

PODĚKOVÁNÍ

Náš dík za pomoc a rady při stavbě speciálu patří pánům: Milan Zelený, Petr Koreš, Štefan Harvan, Tomáš Vincze, Dušan "Brňák" Maleňák.

Děkujeme za podporu společnosti coraHB při stavbě vozu v podobě dodávek náhradních dílů a zároveň doufáme, že i další naše spolupráce bude úspěšná.

V neposlední řadě děkujeme za trpělivost a toleranci našim polovičkám Míši a Lucce :-)

Všem výše uvedeným tímto ještě jednou děkujeme.

Pavel Vrátil & Miroslav Bužga

Video